Kepimpinan bukan mudah. Terdapat banyak bahagian yang bergerak dan banyak tanggungjawab. Pemimpin yang hebat bukan sahaja "mengurus," mereka menjelaskan masa depan untuk pasukan dan pelanggan mereka.
Untuk membantu memastikan kejayaan, berikut adalah beberapa prinsip yang harus diketahui oleh semua pemimpin yang hebat.
Cipta Visi Dikongsi
Seorang pemimpin mesti jelas tentang visi mereka. Mereka perlu mentakrifkan dan menjelaskan hala tuju mereka mahu pasukan itu pergi dan proses yang akan mereka ikuti untuk mencapai visi mereka. Adalah menjadi tugas pemimpin untuk menyampaikan visi ini kepada pasukan dengan jelas dan terus untuk memastikan semua pihak memahami dan komited terhadap visi tersebut.
Terdapat banyak cara untuk menyampaikan visi anda. Anda boleh membuat kenyataan misi, menyiarkannya di sekitar tempat kerja dan berkongsinya dalam mesyuarat syarikat dan konvensyen tahunan. Semua perkara (pemasaran, komunikasi, budaya) perlu menyokong visi itu. Apabila pemimpin tidak jelas, sukar bagi orang lain untuk mengetahui apa yang mereka usahakan.
Pastikan Penjajaran
Terdapat perbezaan antara mempunyai orang yang hebat dan mempunyai orang yang betul. Penjajaran datang daripada visi yang dikongsi bersama. Seorang pemimpin yang kuat tahu perbezaannya dan bekerja keras untuk melindungi visi dengan memilih ahli pasukan yang betul yang akan menyokong visi pasukan. Jim Collins membincangkan konsep ini dalam bukunya Good to Great. Dia bercakap tentang mendapatkan orang yang betul di tempat duduk yang betul di bas yang betul. Seorang pemimpin perlu memastikan bahawa semua ahli bukan sahaja tahu ke mana mereka pergi tetapi juga mahu bersama-sama dalam perjalanan.
Wujudkan Budaya Positif
Ini adalah titik yang sangat kuat dan kritikal. Semua organisasi (tanpa mengira saiz) mempunyai budaya. Seorang pemimpin yang hebat berusaha untuk mewujudkan persekitaran yang memupuk kepercayaan, semangat yang tinggi, pusing ganti yang rendah dan drama yang minimum. Budaya yang kukuh akan membolehkan percambahan fikiran yang bertujuan dan semua pihak meningkatkan standard kerja berpasukan. Apabila seorang pemimpin boleh mencipta budaya yang kuat dan positif, pengekalan adalah mudah. Ia menjadi tempat di mana orang mahu berada.
Berkomunikasi
Kekeliruan boleh menyebabkan isu dalam organisasi, jadi adalah penting bagi seorang pemimpin untuk mewujudkan asas untuk komunikasi terbuka dan positif. Orang ramai berkomunikasi dalam gaya yang berbeza dan juga lebih suka modaliti yang berbeza. Pemimpin yang kuat akan mencipta piawaian dan amalan untuk komunikasi yang kukuh dan jelas.
Mereka juga akan kerap berkomunikasi. Pemimpin mengambil masa untuk berhubung dengan pasukan mereka. Mereka mungkin berjalan di pejabat untuk masa bersemuka setiap hari, menghubungi melalui panggilan telefon dan mengadakan mesyuarat dan acara tetap di mana mereka boleh merangkumi kedua-dua topik perniagaan dan berhubung di peringkat manusia. Lebih banyak kita boleh berhubung, lebih besar dan lebih terbuka komunikasi akan berlaku.
Jadi Fokus Orang Ramai Dan Mementingkan Pelanggan
Pemimpin yang kuat tahu bahawa kerana pasukan menyokong pelanggan, pelanggan akan menyokong keuntungan. Mereka melayan semua perkara yang berkaitan dengan pelanggan dengan hormat, kejujuran dan keterusterangan. Mereka menumpukan pada menetapkan sasaran yang jelas dan menyediakan sokongan yang tepat untuk kedua-dua pelanggan dan ahli pasukan untuk berkembang maju.
Mereka mengenali orang mereka dan meluangkan masa untuk menunjukkan empati dan mengambil berat terhadap mereka sebagai ahli pasukan yang kuat. Pemimpin akan mengambil masa dan usaha untuk mengetahui kekuatan dan juga mencabar yang dihadapi pasukan mereka dan berusaha untuk mewujudkan asas yang akan menyokong mereka dan membantu mereka berkembang dengan kerap.
Menjadi pemimpin yang hebat adalah tentang meluangkan masa untuk mencipta kejelasan dan keyakinan dalam pasukan kami. Ini tentang mewujudkan perhubungan dan kesetiaan serta membantu mereka di sekeliling kita berkembang setiap hari. Apabila kita dapat mempelajari pelajaran ini dan muncul dengan minda untuk berkhidmat kepada orang lain dan memberikan yang terbaik, semua orang menang.
Untuk membantu memastikan kejayaan, berikut adalah beberapa prinsip yang harus diketahui oleh semua pemimpin yang hebat.
Cipta Visi Dikongsi
Seorang pemimpin mesti jelas tentang visi mereka. Mereka perlu mentakrifkan dan menjelaskan hala tuju mereka mahu pasukan itu pergi dan proses yang akan mereka ikuti untuk mencapai visi mereka. Adalah menjadi tugas pemimpin untuk menyampaikan visi ini kepada pasukan dengan jelas dan terus untuk memastikan semua pihak memahami dan komited terhadap visi tersebut.
Terdapat banyak cara untuk menyampaikan visi anda. Anda boleh membuat kenyataan misi, menyiarkannya di sekitar tempat kerja dan berkongsinya dalam mesyuarat syarikat dan konvensyen tahunan. Semua perkara (pemasaran, komunikasi, budaya) perlu menyokong visi itu. Apabila pemimpin tidak jelas, sukar bagi orang lain untuk mengetahui apa yang mereka usahakan.
Pastikan Penjajaran
Terdapat perbezaan antara mempunyai orang yang hebat dan mempunyai orang yang betul. Penjajaran datang daripada visi yang dikongsi bersama. Seorang pemimpin yang kuat tahu perbezaannya dan bekerja keras untuk melindungi visi dengan memilih ahli pasukan yang betul yang akan menyokong visi pasukan. Jim Collins membincangkan konsep ini dalam bukunya Good to Great. Dia bercakap tentang mendapatkan orang yang betul di tempat duduk yang betul di bas yang betul. Seorang pemimpin perlu memastikan bahawa semua ahli bukan sahaja tahu ke mana mereka pergi tetapi juga mahu bersama-sama dalam perjalanan.
Wujudkan Budaya Positif
Ini adalah titik yang sangat kuat dan kritikal. Semua organisasi (tanpa mengira saiz) mempunyai budaya. Seorang pemimpin yang hebat berusaha untuk mewujudkan persekitaran yang memupuk kepercayaan, semangat yang tinggi, pusing ganti yang rendah dan drama yang minimum. Budaya yang kukuh akan membolehkan percambahan fikiran yang bertujuan dan semua pihak meningkatkan standard kerja berpasukan. Apabila seorang pemimpin boleh mencipta budaya yang kuat dan positif, pengekalan adalah mudah. Ia menjadi tempat di mana orang mahu berada.
Berkomunikasi
Kekeliruan boleh menyebabkan isu dalam organisasi, jadi adalah penting bagi seorang pemimpin untuk mewujudkan asas untuk komunikasi terbuka dan positif. Orang ramai berkomunikasi dalam gaya yang berbeza dan juga lebih suka modaliti yang berbeza. Pemimpin yang kuat akan mencipta piawaian dan amalan untuk komunikasi yang kukuh dan jelas.
Mereka juga akan kerap berkomunikasi. Pemimpin mengambil masa untuk berhubung dengan pasukan mereka. Mereka mungkin berjalan di pejabat untuk masa bersemuka setiap hari, menghubungi melalui panggilan telefon dan mengadakan mesyuarat dan acara tetap di mana mereka boleh merangkumi kedua-dua topik perniagaan dan berhubung di peringkat manusia. Lebih banyak kita boleh berhubung, lebih besar dan lebih terbuka komunikasi akan berlaku.
Jadi Fokus Orang Ramai Dan Mementingkan Pelanggan
Pemimpin yang kuat tahu bahawa kerana pasukan menyokong pelanggan, pelanggan akan menyokong keuntungan. Mereka melayan semua perkara yang berkaitan dengan pelanggan dengan hormat, kejujuran dan keterusterangan. Mereka menumpukan pada menetapkan sasaran yang jelas dan menyediakan sokongan yang tepat untuk kedua-dua pelanggan dan ahli pasukan untuk berkembang maju.
Mereka mengenali orang mereka dan meluangkan masa untuk menunjukkan empati dan mengambil berat terhadap mereka sebagai ahli pasukan yang kuat. Pemimpin akan mengambil masa dan usaha untuk mengetahui kekuatan dan juga mencabar yang dihadapi pasukan mereka dan berusaha untuk mewujudkan asas yang akan menyokong mereka dan membantu mereka berkembang dengan kerap.
Menjadi pemimpin yang hebat adalah tentang meluangkan masa untuk mencipta kejelasan dan keyakinan dalam pasukan kami. Ini tentang mewujudkan perhubungan dan kesetiaan serta membantu mereka di sekeliling kita berkembang setiap hari. Apabila kita dapat mempelajari pelajaran ini dan muncul dengan minda untuk berkhidmat kepada orang lain dan memberikan yang terbaik, semua orang menang.
Sumber: fobes
0 comments: